Waterbus groot succes!

Van 105.000 passagiers per jaar naar 775.000 in amper vijf jaar

Het succes van DeWaterbus is enorm en binnenkort worden een aantal grotere schepen ingezet om de vele pendelaars vlot te blijven bedienen. De zes schepen van DeWaterbus hebben het voorbije jaar 774.000 passagiers vervoerd. Het startschot van DeWaterbus werd in juli 2017 gegeven. Het woon-werkverkeer pikte het gretig op om tussen linker- en rechteroever te pendelen of tussen verschillende stopplaatsen op de beide oevers.

Grafiek passagiers

Blijven groeien

De cijfers spreken voor zich. Bij de opstart in juli 2017 maakten in dat half jaar 105.000 mensen gebruik van DeWaterbus. In 2018, het eerste volledige jaar, steeg dat cijfer al naar 315.000, en het voorbije jaar zal er afgeklokt worden op 780.000 passagiers. Het aantal gebruikers stijgt dus jaarlijks.

Heel veel Waaslanders hebben de weg gevonden naar DeWaterbus. De overtuiging is er dat me nog meer oeververbindingen en met meer stopplaatsen langs de beide Scheldeoevers, DeWaterbus een volwaardig alternatief kan worden voor het openbaar vervoer in en rond Antwerpen. De verwachting is dat er in de loop van het jaar een nieuwe halte van DeWaterbus bijkomt. Het gaat om de Van Cauwelaertsluis. Die plek kan perfect worden ingepast op de huidige route. Extra schepen of personeel hoeft niet. Het is erg interessant voor werknemers uit de petrochemie.

Waterbus haltes

Met DeWaterbus naar de Scheldevallei

Ook toeristisch sloeg DeWaterbus aan. In 2022 werden in de zomervakantie recordmaanden opgetekend. DeWaterbus wordt dus steeds beter ontdekt als mooi alternatief voor de auto. Iets wat ook wordt toegejuicht vanuit kandidaat Nationaal Park Scheldevallei. “Een van de troeven van onze kandidatuur is de ligging tussen de historische kunst- en cultuursteden Antwerpen en Gent. De Schelde en de prachtige getijdennatuur staat centraal in het verhaal van ons Nationaal Park. Een milieuvriendelijke vervoersmiddel dat toeristen vanuit een stad als Antwerpen naar onze unieke natuur kan brengen, juichen we heel hard toe. Dat je hierbij bovendien op onze machtige Schelde vaart, draagt alleen maar aan de bijzondere beleving voor die bezoekers”, aldus Tom Wezenbeek coördinator van kandidaat Nationaal Park Scheldevallei.


En op vlak van milieuvriendelijkheid beweegt er ook heel wat bij DeWaterbus. De transitie naar vergroening is volop ingezet. De eerste schepen zijn ondertussen 5 jaar oud zijn en in maart worden daarom twee schepen vervangen. Deze zullen groter zijn om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Die beide vaartuigen varen voorlopig nog op traditionele brandstof maar zijn al voorbereid om in de toekomst te kunnen overschakelen naar elektriciteit. Een evolutie die vanuit kandidaat Nationaal Park Scheldevallei met hoge interesse wordt opgevolgd om ook uit te leren voor de 12 unieke veren die in het park bezoekers gratis van oever naar oever brengen.

De Waterbus Travelmedia 2019 Antwerpen 47 David Samyn c Toerisme Scheldeland

Grote ambities

Ook gemeenten zoals Temse zijn vragende partij om een stopplaats te krijgen. Momenteel is dat operationeel onmogelijk omdat je op langere trajecten meer boten moet inzetten. En in de binnenscheepvaart is het momenteel moeilijk om voldoende mensen te vinden met kapiteinspapieren en matroospapieren. Toch is men vanuit de kandidatuur Nationaal Park Scheldevallei ook vragende partij voor een verlenging van het traject. Naast de nu al bereikbare deelgebieden Polders van Kruibeke en Rupelstreek, zouden hierdoor ook de deelgebieden Klein-Brabant en Durmevallei heel wat vlotter toegankelijk worden vanuit Antwerpen. En de ambitie van DeWaterbus om tegen 2025 de kaap van 1 miljoen passagiers per jaar te ronden, zou dan zeker vlot gehaald worden.